banner45

YOL GÖSTERİCİ BOZKURT PİR SULTAN ABDAL VE KURT

Son günlerde her Türk'ün eli Bozkurt işaretiyle kendini göstermeye başladı. Euro 2024'e damgasını vuran Bozkurt ülkemizde de birleştirici unsur oldu. Peki Alevilik geleneğinde Bozkurt nasıl algılanıyor.

YOL GÖSTERİCİ BOZKURT PİR SULTAN ABDAL VE KURT



Türk destanlarında Kurt,
yol göstericidir.
Buhranlı anlarda
ortaya çıkar
imdata yetişir.
Kurt mitinin
Alevi Bektaşi
halk sofizmindeki yeri,
gök ehli olma,
don değiştirme,
gaibi görebilme,
müjdeleyip,
cezalandırabilme noktasındadır.

Edremit Alevileri arasında
Kurda saygı duyulur.

Silifke Alevi
Türkmenleri arasında da
kurt kutlu bir hayvan
konumundadır.
Kurdun âşık kemiği
çocukların boynuna takılır.
Bazı ruhi hastalıklarda
bu kemikten alınmış
ince parçalar suyla içilir ve
telkin yoluyla iyileşme beklenirdi.

Hubyar Sultan ve Üryan Hızır
Sultan Ocakları gibi
Alevi ocaklarına bağlı
Alevilerde ki bir inanca göre,
kurt uğur unsuru olarak bilinir.

Kahramanmaraş’ın
Alevi inançlı kesiminde
yeni doğan çocuk
kurt gibi cesur olsun diye
esnetilmiş kurt postunun
ağız kısmından geçirilir.

Kahramanmaraş
Alevilerinde yapılmış
bir tespite göre de
genç çocuklar alkışlanırlarken
kızlar için “tilki gibi kurnaz” ve
erkek için de “kurt gibi yaman”
denirmiş.

Tahtacı Türkmenlerinden
yapılmış bir tespitte,
Hz. Ali'nin kurt donuna girdiği
inancı vardır.
Hz. Ali'nin kurda
görev verdiğine inanırlar.

Bulgaristan’ın Alevi inançlı
Türklerinde yapılmış
bir tespitte ise,
Hızır ile kurt arasında
zımnen bir bağ kurulmaktadır.
Hz Ali'nin yardım için
bir bozkurt
gönderdiğine inanılır.

Yine Bulgaristan Alevi
halk inançlarında,
kurt gelecekteki
girişimlerinin
başarı simgesidir.

Tunceli ve Erzincan yöresi
Alevi inançlı halkta
yaşamakta olan ilginç
bir inanç ve uygulama vardır.
Bu yörede
kara çarşamba günü,
kurtağzı bağlama
uygulaması yapılıyor.
Aynı gün kurtlar için
bir kurban kesilip
dağda iki ayrı uygun
yere konuluyor.
“Lokma” da tabir edilen
bu payları kurtlar
gelip yiyorlardı.
Alevi-Bektaşi inançlı
kesiminden yapılmış
bir öykü tespitine göre,
”Dede soyunun mensupları
Cem Tuttuklarında
bir çift kurt
Cem’e gelir lokmalarını
alıp giderlermiş.

Amasya yöresinin
Alevi inançlı Sıraç
Türkmenlerinin
kurttan türediklerine inanırlar.

Tokat ve Amasya Sıraç Alevi
inançlı halk kesiminde
yabanda kurt tarafından
parçalanmış hayvanın
mesela koyunun kuzunun
murdar olmadığı
kabul edilip eti yenilir.

Mersin yöresi
Alevi inançlı Tahtacı
Türkmenlerinin kurt mitinde
Cebrail’in kurt kılığına
girdiği inancı vardır.

Orta ve Batı Anadolu’nun
Alevi-Bektaşi inançlı
halkı arasında,
‘kıyamet günü yaklaşırken
bütün canlıların
nesli tükenirken
sadece kurt kalacak,
çok şiddetli rüzgâr çıkarak,
bu rüzgâr kurdun gerisinden
başlayarak kürkünü sıyırarak,
başından çıkaracak
duruma getirecek,
kurt yine de tahammül edecektir.’
şeklinde bir inanç vardır.

Alevilerin hikayelerinde,
kurt kılığına girmiş
bir derviş ile evlendiği kızın
hikâyesi de anlatılmaktadır.

Eskiden Sivas Alevileri,
çocuğu kurtarıp büyüten
kurt hikâyeleri anlatırlarmış.

Pir Sultan Abdal’a ait olan
bir dörtlük konumuz itibariyle
çok manidardır. Buna göre;

“Ali bindi Düldül ata
Can dayanmaz bu fırkata
Bozkurt ile kıyamete
Kalan dünya değimlisin?

Pir Sultan Abdal’ım,
var mı sözün hatası?
Öldür hırsı nefsin Hakk'a yetesi.
İsmail'e inen koçun atası,
Kurt donunda alıp giden kim idi?

Yolum milletimin yoludur
Siz YOKSANIZ bir eksiğiz

Müslüm Söyler

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER